Hoe krijg je méér zelfvertrouwen in je leven ?

zelfvertrouwen hebben

zelfvertrouwen hebben

Wat is zelfzeker zijn?

Assertief zijn of zelfzekerheid is niet altijd vanzelfsprekend. Iedereen heeft wel een zwakke plek. Sommige mensen hebben moeite om assertief te zijn op het werk en krijgen dan het gevoel dat ze over zich laten lopen. Anderen durven hun beste vrienden niets weigeren uit angst om hun vriendschap te verliezen. Zelfzekerheid en dus voldoende zelfvertrouwen hebben, is voor vele mensen een droom en zelfs in relaties kan dit leiden tot een grote disharmonie tussen twee mensen.

Wat betekent nu eigenlijk assertief zijn ?

Assertiviteit is opkomen voor jezelf met respect voor de andere persoon. Je staat op gelijke hoogte met de ander. Assertief zijn betekent niet dat je ‘ het bent ‘. Assertief zijn betekent dat je een bepaald gedrag ontwikkelt, dat er ruimte is voor verandering. Je assertief gaan gedragen door méér zelfvertrouwen te krijgen, is een keuze. Je gaat je gedrag veranderen.

. Het is een recht maar geen plicht

. Het is luisteren naar jezelf. Wat wil ik nu ?

. Het is eerlijk zijn met jezelf.

Een persoon met voldoende zelfvertrouwen toont respect naar anderen toe en verwacht ook dat anderen haar met respect behandelen. Haar mening is duidelijk, ondubbelzinnig, spontaan en eerlijk. Je maakt je eigen keuzes en beslissingen maar houdt daarbij rekening met de anderen. Je durft advies geven  maar je dringt je mening niet op. Je zoekt zelf naar een oplossing of vraagt hier hulp voor.

Wat zijn jouw rechten ?

eigen rechten

. Je hebt het recht om met respect behandeld te worden.

. Je hebt het recht om een eigen mening te uiten.

. Je hebt het recht om iets te weigeren of aan te nemen.

. Je hebt het recht om van mening te veranderen.

. Je hebt het recht om fouten te maken.

. Je hebt het recht om eigen wensen en behoeften te uiten.

. Je hebt het recht om jezelf niet te excuseren of te verklaren.

. Je hebt het recht om iets niet te begrijpen of te weten.

. Je hebt het recht op eigen beslissingen te nemen.

. Het is niet verplicht om ervoor te zorgen dat anderen je leuk gaan vinden.

 

Wat zijn jouw plichten ?

zelfvertrouwen

. Je bent verantwoordelijk voor je eigen gedrag.

. Je bent verantwoordelijk voor je eigen gevoelens en gedachten.

. Je bent verantwoordelijk voor je eigen fouten.

. Je bent verantwoordelijk tegenover minderjarigen.

. Je hebt de plicht en het moraal om andere mensen hun rechten te gunnen.

Zelfvertrouwen hebben

zelfvertrouwen

Naast je rechten en je plichten, heb je ook nog je grenzen. Zelfvertrouwen hebben betekent dat je je mening durft uiten en je aangeeft waar je grenzen liggen, zodat mensen niet over je grenzen gaan en misbruik van je maken.

TIPS:

. Ontdek zelf eerst je eigen grenzen.

. Leer luisteren naar jezelf, keer naar binnen, naar je kern.

. Luister naar signalen:

. Een echte JA: geeft je een tintelend gevoel en je bent blij om wat er gaat komen.

. Een echte NEE: voelt als een blok op je maag, je voelt je angstig of boos en je klapt emotioneel dicht.

 

Wat gebeurt er als je over je grenzen gaat ?

. Je voelt je gedwongen om verkeerde keuzes te maken.

. Je blijft in een sleur vastzitten.

. Je leeft chaotisch, je hebt geen dromen en doelen.

. Je hebt weinig eigen gedachten en gevoelens.

. Je offert jezelf op voor anderen hun wensen.

. Je kampt met een bepaald gedrag: soberheid, depressie,angst, piekeren, vreetbuien,

slaapproblemen, verslaving, laag zelfbeeld, pijn, perfectionisme…

Als jij gedurende langt tijd over je grenzen laat gaan, luister je dus niet meer je lichaamssignalen en kan dat leiden tot vele ziektes.

Wat zijn de voordelen van zelfvertrouwen te hebben ?

. Je krijgt méér respect voor jezelf.

. Je vindt jezelf de moeite waard.

. Je laat zien wie je bent.

. Je laat zien waar jouw prioriteiten liggen.

. Je durft je eigen mening geven.

. Je laat je niet met je voeten spelen, je beschermt jezelf op deze manier.

. Je krijgt orde in je leven en hebt terug een doel.

. Je leert wat je eigen, sterke punten zijn alsook je werkpunten.

. Mensen weten wat ze van je kunnen verwachten.

 

Hoe kan je je nu assertiever gedragen ?

. Heb op de eerste plaats respect voor jezelf.

. Durf je eigen grenzen bepalen en stellen.

. Maak bewust gebruik van verbale en niet-verbale communicatie.

. Durf ‘ nee’ zeggen.

. Herhaal de boodschap.

. Open zelf een gesprek.

. Durf vragen te stellen.

. Aanvaard kritiek en voel wat het met je doet.

. Gun jezelf ook de ruimte om te mogen ontvangen en complimentjes te mogen krijgen.

. Voorkom misverstanden en wees duidelijk.

. Verander je eigen gedrag want je bent verantwoordelijk voor jezelf.

 

Ik heb een stappenplan voor je opgemaakt om ‘nee’ te leren zeggen. Je kan het hier opvragen: https://leefmetlef.be/freebie/

Heb je vragen over dit thema, stel ze gerust hieronder het blogartikel. Vind je het moeilijk om hiermee aan de slag te gaan, twijfel dan niet om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek waarin ik ga luisteren wat bij jou de uitdaging is :https://leefmetlef.be/boek-kennismakingsgesprek

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.