Zelfwaardering en te lage zelfwaarde

zelfwaardering

Zelfwaardering

Weinig mensen hebben zelfwaardering maar zovele mensen hebben er behoefte aan. Wat betekent zelfwaardering nu precies ? Zelfwaardering is de waarde die iemand aan zichzelf toekent. Echter bij waardebeoordeling kunnen allerlei foutjes optreden. Het kan door niet-reeële gedachten,deels door onzekerheid en ook deels door externe zaken die je op het verkeerde spoor kunnen zetten zoals bijv. kritiek. Het is lastig door al deze stoorzenders uw eigen zelfwaardering nog op het goede spoor te houden. Deze stoorzenders kunnen leiden tot een negatief oordeel over jezelf en daardoor kan je je minderwaardig gaan voelen. Dit neerkijken op jezelf maakt je dan ook nog eens ontzettend kwetsbaar voor kritiek.

Wat zijn de gevolgen van te lage zelfwaarde ?

Het één werkt het ander in de hand. Onzekerheid maakt je nog onzekerder. Afkeuren van jezelf leidt tot het idee dat anderen jou ook afkeuren. Je gaat vooral gespitst zijn op de bevestiging van deze afkeuring in reacties en gedrag van anderen. Echter zijn wij als mensen vaak niet eerlijk tegenover elkaar dus is deze kans op misvatting aanwezig. Wij zijn het niet zo gewoon om te vragen aan de ander wat ze eigenlijk bedoelen. Integendeel, wij vullen liever deze gedachten van de andere persoon zelf in. Als je dan al een lage zelfwaardering hebt, kun je al raden hoe deze invulling gestalte krijgt. Andere keuren je af, kijken op je neer en in eventuele kritiek tref je gewoon het nodige bewijsmateriaal aan. De conclusies zullen er niet om liegen en je wordt bevestigd in je lage zelfwaardering. De cirkel is weer rond. Vele mensen zijn op zoek naar een bescherming tegen deze emotionele pijn van de bevestiging. In plaats van deze bevestiging aan een grondig onderzoek te ontwerpen, treedt er in de plaats een beschermingsgedrag op wat schadelijk gaat zijn voor jezelf.

Hoe gaan we hier met om ?

Je kunt jezelf niet waarderen maar net zoals iedereen heb je gewoon behoefte aan waardering. Het voldoen aan de verwachtingen die anderen hebben, lijkt een veilige oplossing. Daardoor bewandel je niet je eigen route, maar de ingebeelde route van anderen om je heen. Je voldoet aan ingebeelde verwachtingen waarvan je denkt dat anderen die hebben. Daardoor ga je vanalles fout beoordelen en wring je je in allerlei bochten om aan die ingebeelde verwachtingen te voldoen. Je durft geen nee zeggen en zo geraak je niet aan het voldoen van je eigen dromen en verwachtingen. Door de angst van afkeuring en afwijzing kun je sociale contacten uit de weg gaan . Hierdoor ga je je afzonderen en eenzaam voelen wat als gevolg tot depressie kan leiden. En dit leidt allemaal tot een hoop stress. Het lost allemaal niets op omdat het probleem van een lage zelfwaardering begint bij jezelf en hoe je over jezelf denkt. Het is dus ontzettend belangrijk om je gedachten om te vormen naar méér positievere gedachten. Heel vaak hebben we ook de neiging om de pijn die veroorzaakt wordt door afkeuring en kritiek, niet te willen voelen. We gaan gewoon in een roes door het leven waardoor je boosheid, angst en verdriet minder scherp gaat voelen. En dit op zich kan dan weer leiden tot verslavingen in alcolhol of drugs.

Wat is het verschil tussen zelfwaardering en zelfvertrouwen ?

Deze twee termen worden nog al eens door elkaar gehaald. Zelfvertrouwen verwijst naar het vertrouwen hebben in jezelf. Bijvoorbeeld erop vertrouwen dat iets gaat lukken en erop vertrouwen dat je het tot een goed einde kan brengen. Wanneer dit lukt, dan word je zelfvertrouwen hierdoor versterkt. Lukt dit niet, dan kan het zelfvertrouwen een stevige deuk krijgen. Zelfvertrouwen is gebasseerd op eerder positieve ervaringen. Onzekerheid staat hier lijnrecht tegenover. Als je je onzeker voelt, heb je er maar weinig vertrouwen in dat iets gaat lukken.

Voorwaarden stellen

Dikwijls koppelen mensen voorwaarden aan hun zelfwaardering. Je bent waardevol als:

. je slim bent

. mooi en aantrekkelijk bent

. je geliefd bent

. je je doelen bereikt

. men je aardig vindt….

Dus als er voorwaarden worden gesteld, gaat iemand zichzelf pas waarderen als aan die voorwaarden wordt voldaan. Dit maakt je kwetsbaar want als je dus niet mooi bent en pukkels of flaporen hebt, of als jij je doelen niet bereikt dan gaat je zelfwaardering dus een flinke knauw krijgen. Die vele voorwaarden die we stellen bezorgt ons daar bovenop nog een hele hoop stress. Wanneer je jezelf geen voorwaarden gaat stellen, dan kan je jezelf positief blijven beoordelen.

Oefening

Laten we eens ontdekken hoe het met jouw zelfwaardering zit. Neem een schriftje en schrijf eens op of jij je onvoorwaardelijk kan waarderen. Of betrap jij jezelf erop dat je bijvoorbeeld zegt: Als ik eerst afgevallen ben, dan vind ik mezelf pas ok. Je kan het ook als volgt schrijven:

. ik waardeer mezelf ( pas ) als ik goedkeuring van anderen krijg.

. ik waardeer mezelf ( pas ) als ik slanker ben.

. ik waardeer mezelf ( pas ) als ik mij niet onzeker gedraag.

. ik waardeer mezelf ( pas ) als ik slimmer ben….

Plakken er voorwaarden aan je zelfwaardering ? En zo ja, wat zijn dan de gevolgen hiervan ?

Bijvoorbeeld als niemand je goedkeuring geeft, voel je je dan verdrietig en in de steek gelaten ?

De gedachte dat je zelfwaardering afhankelijk is van voorwaarden is een gedachtefout. De zelfwaardering is louter en alleen afhankelijk van wat jij van jezelf vindt. Nu denk je waarschijnlijk dat het nogal gevaarlijk is om voorwaarden te stellen aan je zelfwaardering maar het stellen van eisen aan je zelfwaardering kan ook zijn voordelen hebben nl. het kan je motiveren en uitdagen om prestaties te leveren en in sociale contacten ga je je beste beentje voorzetten. Het nadeel is dat als je niet aan alle eisen voldoet, je terug negatief gaan denken over jezelf met alle gevolgen vandien. Vandaar dat onvoorwaardelijke zelfwaardering meer de voorkeur krijgt. Leer jezelf te waarderen om wie je bent en niet om wat je doet of presteert.

Voordelen van onvoorwaardelijke zelfwaardering

Laat je eigenwaarde dus niet afhangen van prestaties of allerlei eisen. Zo weet je tenminste dat je in moeilijke tijden ook waardevol bent en dat maakt je dan extra sterk. Je gaat anderen ook onvoorwaardelijk waarderen wat bijdraagt aan fijne en sociale contacten. De energie kan je besteden aan zinvolle zaken in de plaats van de zorg of je wel aan de eisen voldoet. En als een keertjes iets niet lukt, zal het slechts tot teleurstelling leiden maar het gaat je zelfwaarde tenminste niet aantasten. Maak dus de oefening door een keertje alles op te schrijven over wat jij over jezelf denkt en waard vindt.

Vele vrouwen lopen echter gebukt onder het feit ze zich niet waardevol genoeg vinden omdat er aan hun uiterlijk vanalles schort.  Ikzelf heb hier heel lang mee rondgelopen. Ik was niet waardig om naar buiten te komen en zichtbaar te worden, omdat ik een maatje méér heb. Ik moest eerst van mezelf afvallen. Nu kan ik ermee lachen en denken van wat een energieverspilling ik heb gehad. Je kan mijn verhaal verder lezen op: https://leefmetlef.be/over-Christel-van-loon-leef-met-lef

Kom je er niet alleen uit en wil je graag ondersteuning, kom dan eens praten met mij: https://leefmetlef/contact

Heb je vragen rond dit thema, mag je ook gerust hieronder stellen.

Véél succes !

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.