Afgelopen week heb ik een webinar gegeven waarin ik vijf waardevolle tips gaf om letterlijk wat méér zon in huis te halen. Zeker nu de dagen korter worden en sneller donker. Daar bovenop zijn dan weer strengere maatregelen uitgeroepen. Noodzakelijk dus om het binnen in huis extra gezellig te maken en rekening houden met een aantal tips. Deze deel ik graag met je.

TIP 1: Zet een diffuser in je woonkamer en je slaapkamer

In het najaar en de winterperiode is het ontzettend gezellig om kaarsjes te branden en ik was daar zelf ook enorme fan van totdat ik inzag dat kaarsjes mijn plafond en muren zwart maken en ik besefte dat dit pure gifstoffen zijn die vrij kwamen. Uiteraard bestaan er sojakaarsen en natuurlijke bijenwaskaarsen als alternatief. Zelf ben ik de laatste maanden enorme fan geworden van aromatherapie toe te passen en ik durf eerlijk toegeven dat er hier in huis veel diffusers staan. Wat is nu precies een diffuser ?Je hebt deze in verschillende versies. In een diffuser zit een bakje dat je kan vullen met water en daar voeg je een paar druppels zuivere essentiële oliën aan toe. Je sluit het bakje, steekt de stekker in het stopcontact en door middel van een trillingsplaat worden de essentiële oliën fijn verneveld als een soort mist.De diffuser werkt op lage temperatuur waardoor de essentiële oliën dus niet worden verhit en er ook geen kwaliteit verloren gaat. Tergelijkertijd werken de diffusers ook als luchtbevochtiger. De diffusers hebben een lichtknop die je op één vaste kleur kan zetten of je kan genieten van afwisselend verschillende kleuren. Bij sommige diffusers zit er ook een geluidsknop waardoor je kan genieten van natuurgeluiden. Hierdoor ga je het verschil merken met al die synthetische geuren die in kaarsen zitten of in luchtverfrissers. Er bestaan enorm veel verschillende soorten essentiële oliën waardoor jij je favoriete geuren kan kiezen zoals bijvoorbeeld sinaasappel, dennegeur of pepermunt. Een absolute aanrader om letterlijk het zonnetje in huis te halen en een happy sfeer te creëren, zijn citrusvruchten. Citroen, limoen, lemoengras, pompelmoes, manderijn en sinaasappel zijn upliftende olietjes waar je vrolijk van wordt. Ook is een diffuser op de slaapkamer enorm aan te raden. Veel mensen kampen met slaapproblemen. Er bestaan verschillende essentiële oliën die een gezonde slaap kunnen ondersteunen zoals lavendel, valeriaan, cedarwood en rutavala.

essentiele olien van citrusvruchten

Wil je méér weten over essentiële oliën, stuur me dan een mailtje en we spreken af om jou hierover méér uitleg te geven: christel@leefmetlef.be

Tip 2: let op je gedachten

Word je eens bewust van jouw gedachten wanneer je s’morgens wakker wordt. Kijk je naar buiten en laat je je gedachten beïnvloeden alleen al door het weer die dag ? Merk je in de loop van de dag op dat je eigenlijk altijd maar ligt te zeuren en te klagen over alles en iedereen ? Natuurlijk zijn er van die dagen dat het je wel eens wat minder afgaat en dat is helemaal oké. Laat die gevoelens van boosheid, angst, onzekerheid gerust toe en voel in je lijf wat dat met je doet. Maar…. je mag er niet in blijven hangen. Dus spreek met jezelf af dat je een half uurtje flink balen per dag toelaat. Daarna is het echter belangrijk dat je je gedachten ombuigt naar upliftende en positieve gedachten. Schrijf een aantal positieve reminders op leuke, kleurrijke post-its en hang ze overal in huis. Hoe méér je deze leest, hoe meer positiever jouw gedachten terug worden.

Tip 3: draag méér kleur

Ik ben er zelf ook heel lang schuldig aan geweest maar in de winter hebben we vaak de neiging om donkere en zwarte kleren aan te trekken. Zwart kan mooi en feestelijk zijn maar tergelijkertijd kan het ook een zware, bedroevende kleur zijn. Met kleurrijke sjaaltjes kan je je garderobe al heel snel oppimpen. Maar niets belet je om kleurrijke truien of een jas te kopen. Wanneer je kleurrijkere kleding draagt, ga je merken dat je je hier eigenlijk al vrolijker in gaat voelen.

Tip 4: ga méér naar buiten

In de winter hebben we vooral de neiging om ons op te sluiten in ons warm en gezellig huisje. Daar bovenop dan ook nog eens de strengere maatregelen, zorgt ervoor dat we veel te veel binnen zitten. Beweging is nodig voor onze gezondheid zowel voor onze fysieke gezondheid als onze mentale gezondheid. Trek er op uit en ga in de natuur. Op dit moment kan je nog genieten van prachtige herfstkleuren. Door in de natuur te gaan wandelen, kom je vanzelf in contact met jezelf. Je ervaart rust en je zintuigen genieten volop. Binnenkort word er in het aanbod ” Aroma walking ” aangeboden. Een combinatie van gaan wandelen in de natuur met ademhalingsoefeningen, essentiële oliën en terug leren voelen en luisteren naar je lijf. https://leefmetlef.be/aromatherapie/ Bij koud weer trek je gewoon warmere kleren aan. En bij regenweer onthou je gewoon dat je maar één keer nat kunt worden. Maak er een gewoonte van dat je om het half uur eventjes de benen strekt en dat het aangeraden is te streven naar 10000 stappen per dag. Je gaat het verschil al snel merken.

 

 

Tip 5: dankbaarheid

Er speelt zich momenteel enorm veel af in de gehele wereld en je kan daar je mening over hebben. We oordelen,we klagen en kijken zo uit naar betere tijden. Maar wat we snel vergeten is dat we al ongelofelijk rijk zijn in de dingen en momenten die we nu hebben. Sta er elke dag bewust eventjes bij stil waarvoor jij eigenlijk dankbaar kan zijn. Dat kan al beginnen na een nacht slapen in een warm bed met heerlijke, zachte dekens. Stromend water en electriciteit is zo vanzelfsprekend voor ons, maar nog altijd zijn er mensen in de wereld die dit niet hebben. Heb je ooit al eens gehoord van de ‘ wet van de aantrekkingskracht ‘ ? Waar jij je aandacht op richt, daar trek je méér van af. Hoe méér dankbaarder jij dus bent, hoe méér je van dat gaat aantrekken. Dankjewel lief mens dat je deze blog tot op het einde hebt gelezen en ik hoop van harte dat je ermee aan de slag gaat!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.